موفقیت نامحدود

چیزی در این کره خاکی وجود ندارد که نتوانید آن را بدست آورید، کافی است در ذهن خود این حقیقت را بپذیرید که میتوانید

موفقیت نامحدود

چیزی در این کره خاکی وجود ندارد که نتوانید آن را بدست آورید، کافی است در ذهن خود این حقیقت را بپذیرید که میتوانید

راه های موفقیت برای زنان خانه دار

 امروز روز تولدش است . ساعت که به 10 برسد، او بیست ساله است و من بیست سال مادری کرده ام؛ مادری، خانه داری . شغلم خانه داری نبود .کارمندی شرکتی بودم با بیمه و همه مزایا؛ اما پسرم که به دنیا آمد، مادری شدم تنها؛ شغلم بی بیمه و مزایا با ماموریتی تمام وقت .

از صبح تا شب هر روز بدون تعطیلی، بدون یک روز پشیمانی؛ اما الان بعد از بیست سال، حس رضایتی که ته دلم داشتم با این حرفش خراب شد : "تو زن خانه داری که از مسائل جامعه و اجتماع چیزی نمی دونی!" دستم درد می کنه، خونه بوی نم، تمیزی میده، بوی خورشت آلو اسفناج همه جا پیچیده؛ اما من دستم درد می کنه و احساس می کنم همه کارهایی که کردم بیهوده است .

خانه داری کاری بیهوده است؟!

بی اجر و بی مزد، دستم درد می کند !

به نظر شما چی؟ آیا زنی خانه داراوج موفقیتش در خانه داری و بچه داری خلاصه می شود؟ اصا موفقیت برای زنی خانه دار می تواند معنا داشته باشد ؟ یا مثل آنچه از زبان مادری خواندیم کاری بی مزد و اجر که شما را فقط پیر می کند بدون این که دیگران شما را ببینند ؟!

وقتی این پرسش را از دکتر رزاقی، روانشناس ، پرسیدیم،او جواب داد: "زندگی زن یا مرد باید ابعاد مختلفی داشته باشد . زندگی افراد باید به بخش های مختلف معنوی (دعا و نیایش)، اجتماعی (تعامل با دیگران و محیط و شغل)، فردی (توجه به احساسات و عواطف خود، مطالعه)، خانوادگی (توجه و رسیدگی به امور خانواده شامل همسر و فرزند) و سیاحتی (برای آرامش و تقویت روحیه) تقسیم بشود که متاسفانه عده ای از خانم های خانه دار به محض ازدواج یا بچه دار شدن زندگی تک بعدی را در پیش می گیرند .

در حالی که از این نکته مهم غافلند که با این عمل نه تنها در بعدهای دیگر زندگی بلکه در بیشتر مواقع در همان جنبه از زندگی که افراط را در پیش گرفته اند، دچار مسئله خواهند شد که متاسفانه آثار سوء این افراط سال ها بعد مشخص می شود و گاهی از مواقع راه برگشتی هم نیست .

خانه داری هم شغل است؟

شاید شما هم که خانه دارید و بارها به این پرسش دیگران با تعصب جواب "بله" داده اید، در تنهایی از خود پرسیده اید در واقع کاری که من می کنم، شغل به حساب می آید یا این که من خودم را با آن سرگرم و قانع کرده ام؟ با این که بسیاری از افراد تصورشان از خانه داری تنها شستن ظرف و تمیز کردن خانه، پخت و پز و ... است؛ دکتر رزاقی از خانه داری به نام شغل مقدس یاد می کند و می گوید : "برای این که خانه دار موفقی باشیم باید باور مثبتی از خودمان داشته باشیم که اگر روزی مثل قصه بالا فرزندمان ما را به خاطر این انتخابمان سرزنش کرد، در هم نشکنیم ."

توصیه هایی به خانم های خانه دار

هر زن خانه داری قبل از هر نکته باید در افزایش احساس مثبت قدم بردارد، اما چگونه؟

این روانشناس معتقد است در کنار این باور باید زنان خانه دار تمهیداتی را برای افزایش این حس در خود به کار ببندند :

  • توانمندی مثبت سابق خود را بیشتر ببینند و به آن توجه کنند . 
  • برای زندگی روزمره برنامه مناسبی طراحی کنند . 
  • همراه با خانه داری روابط اجتماعی خود را افزایش دهند .  
  • سعی کنند با مدیریت زمان، از موقعیت ها به نحو مطلوب استفاده کنند . 
  • خود را در انجام امور اجتماعی ناامید و ناتوان ندانند . 
  • خانه داری را هم طراز با دیگر فعالیت های اجتماعی تصور کنند تا از این راه احساس رضایت و خودباوری خود را افزایش دهند .

 منبع: افسانه بهرامی، روزنامه سلامت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد